Vandaag las ik in het Eindhovens Dagblad een aangrijpend verhaal dat mij diep raakte.
Een 96-jarige Eindhovenaar schreef over zijn vrouw van 86, die een herseninfarct heeft gehad. Zelf is hij ook ernstig ziek. Ze vroegen om huishoudelijke hulp. Het antwoord was schokkend: eerst weken wachten op een beoordeling en daarna nog ongeveer een half jaar voordat de hulp kan beginnen.
Ik vind dat onvoorstelbaar.
Dit verhaal stond ergens klein in de krant, maar wat mij betreft had het op de voorpagina moeten staan. Want dit gaat niet alleen over één echtpaar. Dit is de harde werkelijkheid voor veel ouderen in onze stad.
Jaren geleden werden verzorgingshuizen gesloten en ouderen moesten langer zelfstandig thuis blijven wonen. Dat kan alleen als de zorg en ondersteuning op tijd beschikbaar zijn. Helaas is dat voor veel mensen niet meer zo.
Ik vraag mij af: hoe hebben we het zover laten komen?
Vroeger was er gezinsverzorging die snel kon helpen als een gezin door ziekte in de problemen kwam. Huisartsen waren goed bereikbaar en noodzakelijke hulp liet meestal niet lang op zich wachten. Natuurlijk was vroeger niet alles beter, maar de menselijke maat stond wel centraal.
Bij mijn afscheid na 33 jaar als raadslid van de gemeente Eindhoven noemde de burgemeester mij een soort ombudsman van de stad. Dat heb ik altijd als een groot compliment gezien. Ik voel nog steeds de verantwoordelijkheid om op te komen voor mensen die tussen wal en schip dreigen te vallen.
Daarom doe ik een oproep.
Kent u ook zo’n verhaal? Loopt u of een familielid vast in de zorg, de Wmo of een andere gemeentelijke voorziening? Moet u veel te lang wachten op hulp die eigenlijk direct nodig is?
Stuur mij dan een persoonlijk bericht of een e-mail. Met uw toestemming wil ik deze verhalen bundelen en onder de aandacht brengen van de gemeente en de politiek. Alleen door deze verhalen zichtbaar te maken, kunnen we samen werken aan verandering.
Een beschaafde samenleving herken je niet aan hoge gebouwen of economische groei, maar aan de manier waarop zij omgaat met ouderen en kwetsbare inwoners.
Ik wil deze mensen graag een stem geven. Niemand mag zich in Eindhoven alleen voelen staan wanneer hulp nodig is.
Deel dit bericht alstublieft. Hoe meer mensen dit lezen en delen, hoe groter de kans dat deze problemen eindelijk de aandacht krijgen die ze verdienen. Samen kunnen we het verschil maken. Dre.
“Als je Verleden langer is dan je Toekomst is denken aan het Heden een Must”
“In een wijs land planten oude mannen en vrouwen bomen in wier schaduw ze zelf niet zullen zitten”
Holke J.M.Flapper
De Plaetse 139
5708 ZK Helmond
mobiel: 06 24392244
[email protected]
www.verontrusteouderen.nl